Oni koji su ti se zakleli na vjernost - zakleli su se, doista, na vjernost samom Allahu - Allahova ruka je iznad ruku njihovih! Onaj ko prekrši zakletvu krši je na svoju štetu, a ko ispuni ono na što se obavezao Allahu, On će mu dati veliku nagradu

إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ ۚ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا

Komentar ajeta:


Potom Uzvišeni ističe čast i ugled Svoga Vjerovjesnika, s.a.v.s., te veli: "Oni koji su ti se zakleli na vjernost - zakleli su se, doista, na vjernost samom Allahu."Kao što Uzvišeni kaže:"Onaj ko se pokorava Poslaniku pokorava se i Allahu."/4:80/1 Allahova je ruka iznad ruku njihovih", znači, On je prisutan među njima, čuje njihov razgovor i vidi ih u prostoru, zna ono što svaki od njih osjeća, kao i šta javno ispoljava. A On je: "Svemilosni, Koji se nad Aršom uzvisio."/20:5/ Tako su se zakleli na vjernost Uzvišenom Allahu,posredstvom Njegovog Poslanika, s.a.v.s.,kao što se da razumjeti iz sljedećih kur’anskih riječi:"Allah je od vjernika kupio živote njihove i  imetke njihove u zamjenu za Džennet koji ćeim dati - oni će se na Allahovom putu boriti, pa ubijati i ginuti. On im je to zbilja obećao u Tevratu i Indžilu i Kur‘anu a ko od Allaha dosljednije ispunjava obešanje svoje? Zato se radujte pogodbi svojoj koju ste s Njim ugovorili i to je veliki uspjeh." /9:111/Prenosi Ibn Ebi-Hatim od Ebu-Hurejrea, r.a., da je rekao:"Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: /174/ Ko izvuče svoju sablju na Allahovom putu, on se zavjetovao Allahu.Zato Uzvišeni kaže:"Onaj ko prekrši zakletvu krši je na svoju štetu", tj. prekršilac zakletve snosi sve posljedice. A Allah ništa oštećen biti neće,"a ko ispuni ono na šta se obavezao Allahu, On će mu dati veliku nagradu." Pod pojmom zakletva ovdje se, dakle, misli na zakletvu "Ridvan", a to je stablo akacije u blizini malog mjesta Hudejbijje.Tu su ashabi, r.a.,dali zakletvu na vjernost Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. Bilo ih je hiljadu i četiri stotine. 

                 UZROK DAVANJA OVE VELIKE ZAKLETVE 

Pozvao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.,Omera ibn El-Hattaba, te mu saopćio da ga želi poslati u Meku, da u ime njega obavijesti prvake Kurejša o razlozima njihove posjete. Ali Omer, r.a., reče:"O Allahov Poslaniče, ja se zaista bojim da me Kurejšije ne ubiju. U Meki nema nikoga od sinova Adija ibn Ka’ba ko bi me mogao zaštiti, a Kurejšije dobro pamte što sam im zla nanio i koliko sam bio kivan na njih. Zato bih predložio čovjeka koji kod njih uživa veći ugled od mene, to je Osman ibn Affan, r.a. Pošaljimo ga Ebu - Sufjanu i mekanskim prvacima. Neka ih izvijesti da ti nisi došao zbog rata, već zato što želiš zijaretiti Allahovu kuću i odati joj poćast. Osman, r.a., uputio se u Meku te susreo Ebana ibn Seida ibn el-Asa, koji ga je uzeo pod zaštitu dok nije dostavio pismo Allahovog Poslanika, s.a.v.s.Tako je došao Ebu - Sufjanu i velikanima Kurejša, i saopćio im ono zbog čega je poslan.Oni mu ponudiše da je slobodan učiniti tavaf. Na tu ponudu on je rekao: "Ne želim to učiniti prije nego što tavaf oko Kabe ne bude obavio Poslanik, s.a.v.s." Kurejšije su razmišljajući šta da čine, ostavili Osmana jedno vrijeme, te se on zadržao u Meki više nego što su to muslimani očekivali. U  međuvremenu do muslimana i Poslanika, s.a.v.s. stigla je vijest da je Osman, r.a., ubijen. Ibn-Ishak kaže:"Kazivao mi je Abdullah ibn Ebi Bekr da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., na vijest o ubistvu hazreti Osmana, rekao: /175/ "Nećemo otići dok se ne sukobimo s njima." Nemalo poslije toga, Allahov Poslanik, s.a.v.s., pozvao je na davanje zakletve. Zakletva "Ridvan" poznata je kao "Bej'atur-Ridvan" obavljena je ispod drveta, a dali su je svi muslimani koji su tu bili prisutni, osim Džedda ibn Kajsa, brata Beni Seleme.O njemu je često govorio Džabir, r.a.: "Tako mi Allaha, kao da gledam kako se prihvatio deve okrenuvši se prema njoj, krijući se od ljudi." Nakon obavljene zakletve Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., stiže vijest da Osman, r.a., nije ubijen. Pošto su se muslimani u ovoj zakletvi zavjetovali na vjernost, i da su se spremni do zadnjeg boriti, mušrici se pobojaše te poslaše nekolicinu muslimana koji su bili u Meki da saopće Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., da su mušrici spremni na pregovore i ugovor o mirnom razrješenju nastale situacije. Prenosi  Ebu - Bekr  el - Humejdi od Džabira, r.a., da je rekao: /176/ "Na Hudejbijji nas je bilo hiljadu i četiri stotine.Tada nam je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Vi ste najbolji stanovnici Zemlje."Prenosi Imam Ahmed od Džabira ibn Abdullaha, r.a., od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: /177/ "Neće ući u Džehennem nijedan od onih što su se ispod stabla zakleli." Prenosi Muslim od Džabira, r.a.: /178/ "Došao je sluga Hatiba ibn Ebi - Beltaa Allahovom Poslaniku,s.a.v.s., te se požalio na svoga vlasnika i reče: "O Allahov Poslaniče, Hatib će sigurno gorjeti u Vatri!" A Allahov Poslanik, s.a.v.s., na to mu kaže: "Nisi u pravu, on neće gorjeti u Vatri, on je, uistinu, učestvovao u Bici na Bedru i Zakletvi na Hudejbijji." Upravo tako i Uzvišeni Allah,dž.š., hvali i ističe: "Oni koji su ti se zakleli na vjernost, zakleli su se doista na vjernost samom Allahu - Allahova je ruka iznad njihovih! Onaj ko prekrši zakletvu, krši je na svoju  štetu, a ko ispuni ono na šta se obavezao Allahu, On će mu dati veliku nagradu."Dok u drugom ajeti - kerimu Uzvišeni veli: "Allah je zadovoljan onim vjernicima koji su ti se pod drvetom na vjernost zakleli. On je znao šta je u srcima njihovim, pa je spustio smirenost na njih, i nagradit će ih skorom pobjedom."  

1  Međutim - pristalice pravca vihdetul-vudžud - panteizam, ovaj ajet doslovice  ovako  tumače:  (...  Ovim  je  Uzvišeni  kazao  da  je  Njegov vjerovjesnik Muhammed, s.a.v.s. On, Allah, Uzvišeni i Sveti...). Neka nas  Allah  sačuva  ovog  kufra.  Vidi  djelo  (“Šatahat-us-sufijjeh”  od Abdur-Rahmana el-Bedevija, napisu koji se pripisuje Abdul-Ganijju en-Nablisi. Božija je ruka kao i svako drugo Njegovo svojstvo, ima istinsko, osnovno značenje, ali nedokučive kakvo}e. Prema tome, to nije  Njegova blagodat  niti  moćili  što  drugo,  većNjegova  ruka,  kao istinsko  svojstvo  koje  Njemu  dolikuje,  a  ne  kao  ostale  ruke.  “Niko nije  kao  On!  On  sve  čuje  i  sve vidi.”/42:11/  Zato  Njegova  ruka dolikuje  Njegovoj  veličini  i  Njegovoj  uzvišenosti.  On  je  Uzvišen  i Svet. 

Ovaj ajet nema povezanih indeksa