Kada ste vi bili u dolini bližoj, oni u dolini daljoj, a karavana niže vas. I da ste se dogovarali o vremenu borbe, ne biste se dogovorili, ali se ona dogodila da bi Allah dao da se ispuni ono što se moralo dogoditi, da nevjernik ostane nevjernik poslije očigledna dokaza, i da vjernik ostane vjernik poslije očigledna dokaza - a Allah doista sve čuje i sve zna
إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْيَا وَهُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَىٰ وَالرَّكْبُ أَسْفَلَ مِنْكُمْ ۚ وَلَوْ تَوَاعَدْتُمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِي الْمِيعَادِ ۙ وَلَٰكِنْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْرًا كَانَ مَفْعُولًا لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ ۗ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ
Komentar ajeta:
Govoreći o Danu pobjede, Uzvišeni kaže:"Kada ste vi bili u dolini bližoj" , tj. kada ste vi odsjeli u dolini koja je bila bliža Medini, "Oni", tj. i kada su mušrici bili odsjeli "U dolini daljoj", tj.daljoj od Medine prema Meki, "...a karavan", tj.trgovački karavan koji je predvodio Ebu-Sufjan"...niže vas", tj. u pravcu mora."I da ste se dogovarali", tj. vi i mušrici o mjestu i vremenu borbe, "...o vremenu borbe - ne biste se dogovorili". Muhammed ibn Ishak prenosi od Abdullaha ibn ez-Zubejra da je njegov otac o ovom ajetu rekao: ″Da ste se vi i oni i dogovorili o tome i da vam je zatim saopćeno koliko je mnogo njih a koliko malo vas, vi ne biste izašli pred njih.″ "Ali se ona dogodila da bi Allah dao da se ispuni ono što se moralo dogoditi", tj. da Allah Svojom moći sprovede ono što je On htio: da osnaži islam i njegove pripadnike i ponizi mnogoboštvo i njegove sljedbenike, bez obzira na vaše mišljenje. To što je želio On Svojom je dobrotom i uradio.U hadisu koji prenosi Ka'b ibn Malik stoji: ″Allahov Poslanik, s.a.v.s., i ashabi krenuli su da presretnu kurejšijski karavan, ali je Allah dao da se oni sukobe sa svojim neprijateljima a da to nisu ni očekivali. Kada je Ebu-Sufjan spasio svoju karavan, on je poslao poruku Kurejšijama: ′Bog je spasio naš karavan, kapital i ljude,pa se vratite.′ Međutim, Ebu-Džehl je rekao: ′Tako mi Allaha, nećemo se vratiti dok ne dođemo do Bedra′ a Bedr je bio jedno od mjesta na kojima su Arapi održavali svoje sajmove - ′pa se tamo odmorimo tri dana, zakoljemo deve i dobro se najedemo i napijemo vina, a robinje će nam pjevati! Arapi će ćuti za nas i naš pohod, pa će nas se uvijek bojati!′″354 /395/ Zatim Ka'b priča: ″Kada se Allahov Poslanik,s.a.v.s., približio Bedru, on je poslao jednu grupu u kojoj su bili Alija, Sa'd ibn Ebi Vekkas i Ez-Zubejr ibn el-Avvam, kako bi izvidjeli situaciju i donijeli mu obavijesti. Oni su uhvatili dva dječaka koji su bili kurejšijske vodonoše. Jedan je bio iz plemena Benu-Se'id ibnul - As, a drugi iz plemena Benul - Hadžadž. Oni su ih doveli Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., pa im je on rekao: ′Recite mi nešto o Kurejšijama.′ Oni mu rekoše: ′Oni su iza ovog pješčanog brda koje vidiš u ovoj bližoj dolini.′ Tada Allahov Poslanik, s.a.v.s., upita:′Koliko ih je?′, a oni odgovoriše: ′Mnogo.′ ′Kako su opremljeni?′ - upita ih on, a oni odgovoriše: ′Ne znamo.′ ′Koliko deva kolju svakog dana?′ - ponovo ih on upita, a oni mu odgovore: ′Jednog dana devet, a drugog deset.′ Tada Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže:′Njih ima između devet stotina i hiljadu.′ Nakraju on upita: ′Ko je među njima od njihovih velikodostojnika?′, a oni mu odgovore: ′Utbe ibn Rebi'a, Šejbe ibn Rebi'a, Ebul-Bahtari ibn Hišam, Hakim ibn Hizam, Nevfel ibn Huvejlid, El- Haris ibn Amir ibn Nevfel, Ta'ime ibn Adijj ibn Nevfel, En-Nadr ibn´u el-Haris, Zem'a ibn el-Esved, Ebu- Džehl ibn Hišam, Umejje ibn Halef, Nebih ibn el- Hadžadž, Munebbih ibn el- Hadžadž, Suhejl ibn Amr i Amr ibn Abdu-Vedd.′ Tada Allahov Poslanik, s.a.v.s., izađe pred ashabe i kaže im: ′Meka vam je poslala svoje najuglednije ljude!′″ Ovaj hadis navodi Muhammed ibn Ishak od Urve ibn ez-Zubejra. A Ishak kaže: ″Ujutro su Kurejšije nastavili svoj put. Pa kada su se pojavili i kada ih je Allahov Poslanik, s.a.v.s., ugledao, on je rekao: /396/ ′Allahu moj, evo dođoše Kurejšije, gordi i ponosni. Oni se Tebi suprotstavljaju i poriču Tvoga Poslanika. Allahu moj, porazi ih danas!′″Zatim Uzvišeni kaže:"Da nevjernik ostane nevjernik poslije očigledna dokaza, i da vjernik ostane vjernik poslije očigledna dokaza". Muhammed ibn Ishak kaže: tj. da ostane nevjernik onaj ko nije povjerovao nakon jasnog dokaza - nakon što se osvjedočio u Allahov znak i poruku, i da ostane vjernik onaj ko je povjerovao nakon tog dokaza. Ovo je dobro tumačenje. Zatim Uzvišeni kaže:"a Allah doista sve čuje", pa i vaše dove i skrušeno traženje pomoći," ...i sve zna" , pa i za vas i da vi zaslužujete pomoć protiv svojih neprijatelja.
354 Pleme Benu-Zuhra poslušalo je El-Ahnesa ibn Šurejka pa su se vratili i nisu učestvovali na Bedru, kao ni pleme Benu-Adijj
Povezani indeksi:
- Allah, Njegova moć, znanje, blagodati, atributi, imena i dokazi o Njemu/ Primjer o vjerniku i nevjerniku ili o idolu i Allahu
- Allah, Njegova moć, znanje, blagodati, atributi, imena i dokazi o Njemu/ Znakovi Allahove moći
- Allah, Njegova moć, znanje, blagodati, atributi, imena i dokazi o Njemu/ Upozorenje na nemoć božanstava i Allahovu moć